RegioJet
http://www.regiojet.cz/
RegioJet a.s. (VKM: RJ) je provozovatel osobní železniční dopravy v České republice, sídlící v Brně Stoprocentním vlastníkem je Student Agency vlastněná Radimem Jančurou, na některých nabídkách spolupracuje s německou pobočkou francouzské firmy KeolisSesterská společnost o obdobném názvu RegioJet a. s. se sídlem v Bratislavě je provozovatelem osobní železniční dopravy na Slovensku. Příležitostnou veřejnou osobní dopravu společnost poprvé prováděla 24. dubna 2010, provoz první linky pravidelné osobní dopravy byl spuštěn 26. září 2011.
Historie společnosti
Do obchodního rejstříku byla RegioJet a.s. zapsána 20. března 2009 s předmětem podnikání „výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“ a od 6. října 2009 byl zapsán předmět činnosti „provozování dráhy a drážní dopravy“. Předsedou tříčlenného představenstva je Radim Jančura, dalšími členy provozní ředitel Jan Paroubek a obchodní ředitel Jiří Schmidt.[1]
Provozní ředitel Jan Paroubek dal ve firmě RegioJet čtyři dny po zahájení provozu výpověď (podle MF Dnes byla příčinou nespokojenost s nesystémovýmí zásahy vedení a špatným systémem řízení, což však na přímý dotaz odmítl komentovat) a 10. listopadu 2011 pronikla do médií zpráva, že nastupuje do obdobné funkce ke konkurenčnímu dopravci LEO Express, kde má rovněž připravit rozjezd linky Praha–Ostrava. Novým provozním ředitelem RegioJet má být Petr Prchal, kterého do firmy přivedl a „vychoval“ Paroubek
Rané záměry Student Agency
Praha – Ostrava a další záměry
V roce 2006 vyjádřil Radim Jančura v několika rozhovorech záměr, že by se Student Agency v horizontu zhruba tří let stala i železničnímdopravcem. Prvním záměrem bylo provozování dopravy na trase Praha – Ostrava, která by konkurovala vlakům EC/IC a Sc Pendolino Českých drah, výhledově naznačil i možnou účast na dotované regionální dopravě nebo na mezinárodní dopravě v trase Berlín – Praha – Vídeň.
V červnu 2007 Radim Jančura oznámil, že již probíhá výběrové řízení na výrobce vlaku pro trať Praha – Ostrava. Mělo jít o pět žlutých souprav v typické žluté firemní barvě (v prosinci 2007 upřesnil, že půjde dohromady o šest souprav, z toho jednu rezervní). Doprava měla být levnější a luxusnější než v Pendolinu Českých drah, pořizovací cena souprav měla být poloviční oproti Pendolinům, celkem asi 2 miliardy Kč. Výběrového řízení se účastnily firmy Siemens a Stalder, design vlaku se měl blížit vlakům ICE 3, jezdícím v Německu. Zahájení provozu v červnu 2007 předpokládal za dva roky, tedy od roku 2009 – předpokládal rok pro výrobu vlaku a rok pro homologaci – v pozdějších zprávách a rozhovorech pak uváděl tři roky, přibyl ještě rok pro „bohatnutí“. Zároveň oznámil záměr obsadit výhledově všechny železniční dálkové trasy.
Jednání o regionální dopravě
13. května 2008 Jančura oznámil, že jedná o vytvoření společného podniku s třetím největším dopravcem v Evropě, francouzskou firmou Keolis, a že společně jednají se dvěma kraji, aby vyhlásily výběrová řízení na jimi dotovanou regionální železniční dopravu.
Keolis Deutschland společně se Student Agency se ucházely ve výběrovém řízení o zakázku na provozování zhruba 35 % železniční dopravy objednávané Libereckým krajem na 15 let od prosince 2011, vyhlášeném na podzim roku 2008, avšak poté, co společně se třemi dalšími zájemci (České dráhy, Viamont a Arriva) z původních pěti postoupily do druhého kola, začátkem června ještě před podáním závazných nabídek ze soutěže odstoupily s odůvodněním, že jsou „poslední dva týdny soustavně varováni, že dumpingová cena Českých drah bude opět výsměchem rovné soutěži“ a že České dráhy mohou krýt ztráty prostřednictvím úhrad z ministerstva dopravy na rychlíkové spoje, u nichž úřad neprověřuje náklady, což je iracionální systém vymykající se kontrole. České dráhy se ohradily, že informaci o ceně nabízené Českými drahami mohla Student Agency získat pouze nelegální cestou. Mluvčí Českých drah rovněž firmu Student Agency nařkl, že zatím není schopna uvést jakýkoli železniční projekt v život a využívá této problematiky pouze ke svému zviditelňování.Provozní ředitel Student Agency o několik dní později uvedl, že dvojice společností od podání závazné nabídky ustoupila na základě rozhodnutí firmy Keolis a že Student Agency tohoto ústupu lituje.
Záměry a propagační akce od vzniku RegioJet Nabídka rychlíkové dopravy
V červnu 2009, krátce po odstoupení z výběrového řízení Libereckého kraje, Student Agency oznámila, že 15. června podá ministerstvu dopravy nabídku provozování rychlíkové dopravy. Přitom uvedla, že podle evropského práva by po podání takové nabídky muselo ministerstvo vypsat výběrové řízení, a že bude schopna nabídnout cenu až o 40 % nižší, než jsou náklady účtované na těchto trasách Českými drahami (cca 120 Kč/km).Dceřiná společnost RegioJet pak podala nabídku provozování rychlíkové dopravy na 15 linkách, rozdělených do 3 souborů, od roku 2011. Linky měly být podle nabídky obsluhovány novými vlaky Siemens Desiro ML (50 souprav po třech až čtyřech vozech, soubor linek 1 a 2 - elektrické jednotky) a Desiro Classic (35 souprav, soubor linek 3 - dieselové jednotky). Společnost vyjádřila připravenost vstoupit s jinými dopravci do tarifních svazů.15. června 2009 skutečně RegioJet ministerstvu dopravy nabídl provozování rychlíků od roku 2011 po dobu 10 let na 15 železničních linkách, na něž by nasadil nové elektrické a dieselové vlaky. Jedná se zhruba o polovinu rozsahu rychlíkové dopravy objednávané ministerstvem dopravy ČR bez výběrových řízení u Českých drah. Partnerem pro investice do vlaků měla být podle některých zdrojů francouzská firma Keolis,[ podle jiných zdrojů naopak v této nabídce Keolis zaangažován nebyl.
Nabídka se týkala linek:
- Praha– Chomutov – Cheb
- Praha – Děčín
- Kolín – Ústí nad Labem
- Brno – Česká Třebová– Praha
- Brno – Havlíčkův Brod – Praha
- Brno – Bohumín
- Brno – Břeclav– Olomouc
- Praha – Tábor– České Budějovice
- Praha – Písek – České Budějovic
- Liberec – Ústí nad Labem
- Praha – Tanvald
- Kolín – Rumburk
- Praha – Rakovník
- Ostrava – Olomouc/Jeseník
Právní forma
akciová společnost
Založeno
2009
Sídlo
Brno, Česká republika
Klíčoví lidé
Radim Jančura, Jan Paroubek, Jiří Schmidt[1]
Oblast výroby
železniční doprava
Mateřská společnost
Student Agency s.r.o.
Majitel
Student Agency s.r.o.
Oficiální web
regiojet.cz regiojet.sk
.