Jdi na obsah Jdi na menu
 


TGV

TGV

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
 
Skočit na: Navigace, Hledání
2 soupravy PSE v původním zbarvení, 1987
Souprava La Poste
Souprava Atlantique č. 335 na Gare Montparnasse v Paříži
AVE S-100 č. 13 u žst. Madrid Puerta de Atocha
AVE S-101 Euromed

TGV [te:že:ve:] je označení pro vysokorychlostní vlaky (Train à Grande Vitesse) francouzských státních drah (SNCF) pro přepravu cestujících, obdobu japonského systému Šinkansen. Zkratka představuje slova train à grande vitesse („vysokorychlostní vlak“). Vlaky TGV jsou elektricky poháněná vozidla, pohybující se po kolejích normálního rozchodu. Vzhledem k vysoké provozní rychlosti (kolem 300 km/h) však pro ně zpravidla jsou budovány vysokorychlostní tratě (LGV – Ligne à Grande Vitesse) bez úrovňových křížení a s mimořádně velkými poloměry oblouků (v současnosti přes 7000 m), sklon trati nepřesahuje 35 .

Vysokorychlostní vlaky byly ve Francii vyvíjeny od konce 60. let a první speciální trať TGV dána do provozu mezi Paříží a Lyonem 27. září 1981.

Nástupcem TGV bude vysokorychlostní vlak AGV, jehož výroba pro NTV v současnosti započala.

Obsah

[zobrazit]

[editovat] Popis vlaků

Jednotky TGV se skládají ze dvou hnacích (čelních) a několika hnaných (vložených vozů). Hnací nápravy jsou vždy všechny nápravy hnacího vozu a někdy též sousedního podvozku hnaného vozu. Vložené vozy spočívají na společných podvozcích se sousedními vozy (s výjimkou spřažení s čelními vozy). Předností tohoto netypického řešení je snížení počtu náprav, zvýšení prostornosti uvnitř vozů, snazší průchodnost a lepší aerodynamiku vlaku. První prototyp TGV 001 byl poháněn plynovou turbínou. Zvýšení cen ropy během ropné krize v roce 1973 však rozhodlo ve prospěch elektrické trakce. Většina vlaků je napájena soustavami:

Doposud byly vyrobeny tyto typy:

[editovat] Tratě

Tratě TGV:
modrá čára - LGV v Francii
červená čára - LGV mimo Francie
černa čára - standardná tratě s provozem TGV
Souprava Thalys PBA 4537
Dvoupodlažní souprava TGV (zde na nádraží v Toulonu) má kapacitu 510 cestujících

Tratě, které využívají jednotky TGV se označují LGV (ligne à grande vitesse - vysokorychlostní trať) V současnosti jsou ve Francii a v přilehlém okolí v provozu následující tratě:

V následujících letech se plánuje zprovoznění těchto tratí:

  • Na rok 2016 je plánován začátek provozu na prodloužené trati LGV Est a navazující zrekonstruované trati do Vídně a Bratislavy.[2]

[editovat] Rekordy

Rekordní jízdy TGV
Souprava Thalys PBKA 4345
Souprava Eurostar "Three Capitals"
Souprava AGV na cerhenickém testovacím okruhu

O možnostech francouzského systému svědčí fakt, že TGV POS č. 4402 drží světový rychlostní rekord pro kolejová vozidla (rychleji jel jen magnetický vlak maglev, 583 km/h, v Japonsku v roce 2005) 574,8 km/h, dosažený 3. dubna 2007 na trati Paříž - Baudrecourt u vesničky Passavant-en-Argonne. Vlak tím vylepšil svůj vlastní nedávný rekord 553 km/h ze dne 13. 2. 2007 a předchozí vytvořený TGV Atlantique č. 325 z 18. 5. 1990, kdy jel na trati Paříž - Tours poblíž Vendôme rychlostí 515,3 km/h.

Další pozoruhodný výkon předvedla souprava TGV č. 531 dne 26. května 2001, kdy překonala vzdálenost napříč Francií z Calais do Marseille (1 067,2 km) za 3 hodiny a 29 minut. Na překonání 1 000 km tak potřebovala pouhé 3 hodiny a 9 minut. (Pro srovnání: Eurocity Českých drah trvá v běžném provozu 316 km cesty z Prahy do Břeclavi 3 hodiny a 14 minut.)

[editovat] Reference

  1. Thalys News
  2. http://dnes.atlas.sk/slovensko/doprava/572871/bratislavu-a-pariz-spoji-za-sedem-rokov-rychlovlak-tgv
Logo Wikimedia Commons
Wikimedia Commons nabízí obrázky, zvuky či videa k tématu

[editovat] Související články

[editovat] Externí odkazy


Mardi.PNG Vysokorychlostní vlaky >249 km/h

AGV (F / I) | AVE (E) | ETR 401 (I) | ETR 450 (I) | ETR 460 (F / I) | ETR 480 (I) | ETR 500 (I) | ETR 600 (I) | ETR 610 (CH / I) | Eurostar (UK / F / B) | ICE (D / F / B / NL / A / CH / E / RU) | KTX (KR) | RENFE S-120 (E) | Šinkansen (J / TW)  | Talgo (E) | TGV (F / D / CH / I / E / B / LX)  | Thalys (F / B / NL / D) | Transrapid(D / CN) | JR-Maglev(J) | Swissmetro** (CH)


*technologie Maglev **Maglev ve vakuovém tunelu (Vactrain)

 

 
Jmenné prostory
Varianty
Akce
 
 

 

Fotoalbum


Poslední fotografie


Facebook


Archiv

Kalendář
<< srpen / 2019 >>


Statistiky

Online: 1
Celkem: 85770
Měsíc: 1208
Den: 30